Ontdek de verschillende fases van het project, en de spelregels die we toepassen!
Vertel ons over jouw banken-plek. We gaan op zoek naar twee soorten input:
We toetsen alle voorstellen af aan enkele kwaliteitscriteria:
Een gemeentelijke werkgroep analyseert samen met het College van Burgemeester en Schepenen de haalbaarheid van elk voorstel. Hieruit vloeit een lijst met alle mogelijke acties.
Door jouw stem uit te brengen bepaal jij mee welke bankenacties (nieuwe bank of aanpassing bestaande bank) wij zullen uitvoeren.
Ja, elke stem is een steun-stem: je kan op zoveel acties stemmen als je wil, maar je kan op elke actie maar één keer stemmen.
Ja, je kan opnieuw inloggen en je stem ongedaan maken. Dit doe je door op “je hebt gestemd” te klikken bij de specifieke actie. Dit kan tot en met 31 mei 2021, de laatste dag van de stemming.
Ja, deze stemming is bindend. Dit wil zeggen dat het college van burgemeester en schepenen de uitkomst van de stemming zal aannemen. Concreet: de 6 bankenacties met het meest aantal stemmen zullen uitgevoerd worden. Daarenboven kiest het college van burgemeester en schepenen uit de overblijvende voorstellen nog 4 acties om uit te voeren.
Bij een gelijk aantal stemmen behoudt het college van burgemeester en schepenen het recht een eindbeslissing te nemen.
Stemmen kan tot en met maandag 31 mei 2021.
Zowel inwoners als passanten van Zemst kunnen online hun stem uitbrengen. Je moet dus niet in Zemst wonen om je stem uit te brengen. Om online te stemmen, dien je je te registeren op het participatieplatform, hiervoor heb je een geldig e-mailadres nodig. Elke registratie met een geldig e- mailadres geeft stemrecht.
Je hebt geen profiel nodig om de website te raadplegen. Om je stem online uit te brengen, dien je wel een profiel aan te maken op basis van een uniek e-mailadres.
Op basis van de stemronde wordt bekeken welke acties prioriteit krijgen. Sommige acties zullen kort na het stemmen kunnen uitgevoerd worden, bv. het draaien van een gewone bank. Andere acties zullen meer tijd en inspanning vragen, bv. het bestellen of ontwerpen van een specifiek soort bank. De gemeente zal hier tijdig en transparant over communiceren.
Iedereen kan een bijdrage leveren op het platform, na registratie. Hoe we met jouw data omgaan, lees je in het privacystatement.
Je registreert je aan de hand van een uniek e-mailadres en enkele profielgegevens. Na registratie ontvang je een e-mail om je profiel te bevestigen. In deze e-mail klik je op de bevestigingslink.
Vanaf dan kun je een bijdrage indienen en reageren op bijdragen van anderen.
Alle nieuw ingegeven bijdragen worden voor publicatie getoetst aan de regels door één van onze moderatoren. Daardoor zal jouw bijdrage nooit meteen verschijnen. Bijdragen die niet aan de regels voldoen, worden niet gepubliceerd, tenzij we ze kunnen bijsturen.
Als indiener van een bijdrage krijg je een bericht van de moderator wanneer je bijdrage wordt gepubliceerd of verwijderd. Als een bijdrage wordt verwijderd, kan dezelfde persoon een nieuwe bijdrage indienen die wel aan de regels voldoet.
Gebruikers die bij herhaling de regels negeren, kunnen geblokkeerd worden door de moderatoren zodat ze geen bijdragen meer kunnen leveren.