Skip to main content
home-page
Deel op facebook
Deel op twitter
home-page
Deel op facebook
Deel op twitter

Spelregels

Ontdek de verschillende fases van het project, en de spelregels die we toepassen!

Fase 1: nomineer een plek en vertel jouw verhaal (maart 2021)

Vertel ons over jouw banken-plek. We gaan op zoek naar twee soorten input:

  1. Je kan een nieuwe plek nomineren, dus een plaats waar nu nog geen bank staat. Vertel ons waarom er volgens jou net hier een bank zou moeten staan.
  2. Je kan een voorstel indienen om een bestaande plek aan te passen: een ander type bank, een bank verplaatsen, draaien,… Vertel ons waarom en hoe we jouw plek kunnen verbeteren.

Fase 2: screening en selectie (april 2021)

We toetsen alle voorstellen af aan enkele kwaliteitscriteria:

  • Kan het voorstel uitgevoerd worden op openbaar domein?
  • Is er voldoende ruimte en zal de nieuwe bank geen hinder veroorzaken?
  • Verstoort de nieuwe bank de natuurlijke omgeving niet?

Een gemeentelijke werkgroep analyseert samen met het College van Burgemeester en Schepenen de haalbaarheid van elk voorstel. Hieruit vloeit een lijst met alle mogelijke acties.

Fase 3: stemronde (3 mei - 31 mei)

Waarom stemmen?

Door jouw stem uit te brengen bepaal jij mee welke bankenacties (nieuwe bank of aanpassing bestaande bank) wij zullen uitvoeren.

Kan ik op meerdere acties stemmen?

Ja, elke stem is een steun-stem: je kan op zoveel acties stemmen als je wil, maar je kan op elke actie maar één keer stemmen.

Kan ik mijn stem ongedaan maken?

Ja, je kan opnieuw inloggen en je stem ongedaan maken. Dit doe je door op “je hebt gestemd” te klikken bij de specifieke actie. Dit kan tot en met 31 mei 2021, de laatste dag van de stemming.

Is het resultaat van de stemming bindend?

Ja, deze stemming is bindend. Dit wil zeggen dat het college van burgemeester en schepenen de uitkomst van de stemming zal aannemen. Concreet: de 6 bankenacties met het meest aantal stemmen zullen uitgevoerd worden. Daarenboven kiest het college van burgemeester en schepenen uit de overblijvende voorstellen nog 4 acties om uit te voeren.

Wat bij een gelijk aantal stemmen?

Bij een gelijk aantal stemmen behoudt het college van burgemeester en schepenen het recht een eindbeslissing te nemen.

Wanneer kan er gestemd worden?

Stemmen kan tot en met maandag 31 mei 2021.

Hoe kan ik stemmen?

Zowel inwoners als passanten van Zemst kunnen online hun stem uitbrengen. Je moet dus niet in Zemst wonen om je stem uit te brengen. Om online te stemmen, dien je je te registeren op het participatieplatform, hiervoor heb je een geldig e-mailadres nodig. Elke registratie met een geldig e- mailadres geeft stemrecht.

Moet ik verplicht een profiel aanmaken?

Je hebt geen profiel nodig om de website te raadplegen. Om je stem online uit te brengen, dien je wel een profiel aan te maken op basis van een uniek e-mailadres.

Fase 4: uitvoering (juni 2021 en verder)

Op basis van de stemronde wordt bekeken welke acties prioriteit krijgen. Sommige acties zullen kort na het stemmen kunnen uitgevoerd worden, bv. het draaien van een gewone bank. Andere acties zullen meer tijd en inspanning vragen, bv. het bestellen of ontwerpen van een specifiek soort bank. De gemeente zal hier tijdig en transparant over communiceren.

Concrete spelregels

Hoe werkt het platform?

Iedereen kan een bijdrage leveren op het platform, na registratie. Hoe we met jouw data omgaan, lees je in het privacystatement.

Je registreert je aan de hand van een uniek e-mailadres en enkele profielgegevens. Na registratie ontvang je een e-mail om je profiel te bevestigen. In deze e-mail klik je op de bevestigingslink.

Vanaf dan kun je een bijdrage indienen en reageren op bijdragen van anderen.

Hoe dien ik een bijdrage in?

Alle nieuw ingegeven bijdragen worden voor publicatie getoetst aan de regels door één van onze moderatoren. Daardoor zal jouw bijdrage nooit meteen verschijnen. Bijdragen die niet aan de regels voldoen, worden niet gepubliceerd, tenzij we ze kunnen bijsturen.

Als indiener van een bijdrage krijg je een bericht van de moderator wanneer je bijdrage wordt gepubliceerd of verwijderd. Als een bijdrage wordt verwijderd, kan dezelfde persoon een nieuwe bijdrage indienen die wel aan de regels voldoet.

Gebruikers die bij herhaling de regels negeren, kunnen geblokkeerd worden door de moderatoren zodat ze geen bijdragen meer kunnen leveren.

Wat zijn de spelregels?

  • In dit participatieproject staat het thema ‘acties voor onze zitbanken’ centraal. Bijdragen die geen betrekking hebben op dit thema kunnen door de moderatoren geweigerd worden.
  • Bijdragen die bestempeld worden als racistisch, haatdragend, beledigend, kwetsend,… worden verwijderd door de moderatoren.
  • Bijdragen die gericht zijn op personen (bv. persoonlijk gerichte antwoorden of commentaren) worden verwijderd door de moderatoren.
  • We wensen een constructief debat. De moderatoren kunnen bijdragen verwijderen waarin grove of beledigende taal gebruikt wordt.
  • We houden het project transparant en eerlijk. Gebruikers die willen meewerken met valse of misleidende profielen (er is geen aannemelijke voornaam of naam ingegeven (bijv. X7zg3 of Darth Vader)) worden verwijderd door de moderatoren.
  • Breng zelf iets in. De inhoud van bijdragen die auteursrechtelijk beschermd zijn, kunnen worden verwijderd door de moderatoren.
  • Bijdragen moeten geformuleerd worden in het Nederlands.
  • Bijdragen die beschouwd kunnen worden als (verdoken) reclameboodschappen, die links naar andere websites bevatten (die niets met de vragen te maken hebben) of die beschouwd kunnen worden als spam, worden verwijderd door de moderatoren.
Deel op facebook
Deel op twitter